الان که مدتی است شاتل‌ها بازنشسته شده‌اند تکلیف حمل و نقل بار به ایستگاه فضایی و رفت و آمد فضانوردان چه می‌شود؟

پاسخ اختصاصی به کانوت:

کارشناس ارشد مهندسی هوافضا، پژوهش‌گر دینامیک پرواز

shuttleHeader

شاتل‌های فضایی ناسا که در پروژه‌های بزرگی نظیر تلسکوپ هابل و ساخت ایستگاه فضایی نقش شگفت‌انگیزی بازی کرده بودند، در نهایت به دلیل عدم وجود توجیه اقتصادی کافی از چرخه استفاده خارج شدند. این اتفاق در حالی افتاد که سازمان فضایی آمریکا جایگزینی برای آن در اختیار نداشت. به این ترتیب وظایف حمل و نقل فضانوردان و بار به ایستگاه فضایی بر عهده کپسول کهنه‌کار سایوز روسیه قرار گرفت. اکنون سازمان فضایی آمریکا برای ارسال فضانوردان خود به ایستگاه فضایی برای هر صندلی ۶۰ میلیون دلار به روسیه پرداخت می‌نماید.

با توجه به این مطالب تعجبی ندارد که این سازمان قصد ایجاد و توسعه سیستم حمل و نقل آمریکایی جدیدی را داشته باشد. ناسا تمایل دارد کلیه‌ی فعالیت‌های حمل و نقل سرنشین‌دار خود به ایستگاه فضایی را به بخش خصوصی واگذار کند. در همین راستا توافقنامه‌هایی را با شرکت‌هایی نظیر اسپیس‌ایکس، بوئینگ و شرکت سییرا نوادا به امضا رسانده است. از میان این شرکت‌ها اکنون شرکت اسپیس‌ایکس با تولید کپسول دراگون از دیگران پیش است و تا کنون توانسته است کپسول خود را در ماموریت‌های بدون سرنشین حمل بار به ایستگاه فضایی مورد آزمایش قرار دهد. کپسول دراگون اکنون دارای سامانه‌های حفظ حیات برای انجام ماموریت‌های سرنشین‌دار نیز هست، با این وجود هنوز این شرکت در حال کار بر روی توسعه یک سامانه‌ی ایمنی لغو پرواز برای این کپسول است تا آن را برای نخستین ماموریت سرنشین‌دار به مدار زمین آماده سازد.

تمام حقوق این سایت برای © 2017 پرسش و پاسخ محفوظ است. خدمتی از کانون نگارش و ترجمه کانوت
قدرت گرفته از وردپرس فارسی